راز انتقادات آمریکا از اسراییل

راز انتقادات آمریکا از اسراییل

دولت بایدن به ویژه بعد از حمله هفتم اکتبر به این جمع بندی رسیده که آینده اسراییل در نتیجه سیاست هایش به ویژه پس از یک دست شدن قدرت در دست راست گرایان افراطی در جغرافیای ناامن و بی ثبات خاورمیانه بیش از هر زمانی در خطر است؛ تا جایی که سناتور چاک شومر به صراحت می گوید: «به نظر می رسد که اکنون به یک بحث و گفتمان تازه درباره آینده اسراییل نیاز است.»

به گزارش آیت البرز، صابر گل عنبری در یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت:  چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا طی سخنانی بی سابقه درباره جنگ غزه و اسراییل به بنیامین نتانیاهو تاخته و او را متهم به ممانعت از دستیابی به صلح و ترجیح منافع شخصی و بقای خود در قدرت بر منافع اسراییل کرده است. شومر هشدار داده که آمار بالای قربانیان فلسطینی باعث انزوای اسراییل در جهان و «تبدیل آن به یک قدرت منفور جهانی» شده است.

سخنان شومر مانند اظهارات برنی سندرز سناتور منتقد اسراییل نیست و اهمیت گفته های بی سابقه او این جاست که اولا از زبان عالی ترین مقام یهودی آمریکا و ثانیا از جانب حامی و مدافع پروپاقرص اسراییل در این کشور بیان می شود که برای نخستین بار این چنین لب به انتقاد گشوده است. اکنون در سایه انتقادات شومر و احیانا بایدن و مقامات دولتی، دیگر پرسش این است که آیا این مواضع حاکی از تحولی در سیاست آمریکا در قبال اسراییل به منظور فروکاست منزلت آن در سیاست خارجی این کشور است؟ پاسخ منفی است.

شکی در این نیست که میان دولت آمریکا و اسراییل اختلاف نظر جدی در برخی مسایل وجود دارد اما برای درک روابط دو طرف و آینده آن بهتر است که دید ریشه این اختلافات از کجاست؟

واقعیت این است که پیوندهای ایدیولوژیک، ژیوپلیتیک، سیاسی و امنیتی میان اسراییل و آمریکا همچنان به قوت خود برقرار است و اختلاف نظر آمریکایی هابه این دلیل نیست که کاخ سفید مدافع فلسطینی ها شده و در حال پشت کردن به اسراییل است بلکه بیشتر از خاستگاه نوعی «دلسوزی» و «دل نگرانی» نسبت به آینده آن است. به این معنا که دولت بایدن به ویژه بعد از حمله هفتم اکتبر به این جمع بندی رسیده که آینده اسراییل در نتیجه سیاست هایش به ویژه پس از یک دست شدن قدرت در دست راست گرایان افراطی در جغرافیای ناامن و بی ثبات خاورمیانه بیش از هر زمانی در خطر است؛ تا جایی که سناتور چاک شومر به صراحت می گوید: «به نظر می رسد که اکنون به یک بحث و گفتمان تازه درباره آینده اسراییل نیاز است.» از این رو، آمریکا در شرایط جنگی کنونی از یک طرف خود را ملزم به ارایه هر نوع کمک نظامی، سیاسی و امنیتی به اسراییل می داند و از دیگر سو نیز در اقدامی به ظاهر متناقض اما در باطن همسو با تعریف و نگاه کلان خود به منافع کلان اسراییل و آینده و امنیت آن، از سیاست های نتانیاهو و شرکای او در قدرت انتقاد می کند و آن را برای آینده و امنیت اسراییل واجد خطرات و مضرات راهبردی می داند.

پایان خبر آیت البرز

راز انتقادات آمریکا از اسراییل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راز انتقادات آمریکا از اسراییل" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راز انتقادات آمریکا از اسراییل"، کلیک کنید.